Martin Logan Motion 35XT
2014. október 07. írta: Niccolo

Martin Logan Motion 35XT

MartinLogan-35XT.jpg

Noha a patinás amerikai cég eredetileg sztatikus hangsugárzókkal alapozta meg a hírnevét, sőt, mondhatni a műfaj vezető gyártójává vált, időközben a 2010-ben útjára indított Motion dinamikus hangsugárzó sorozatát is szépen felépítette, így a család most már álló és monitor sugárzókat, kompakt, valamint dizájnos ultra-slim sugárzókat és még egy hangprojektort is tartalmaz.

Természetesen azért egy jókora csavar is van bennük - mert hát a gyökerek nagyon fontosak - mégpedig a Folded Motion magassugárzó, ami miatt ezek a modellek jócskán eltérnek a megszokott dinamikus hangsugárzóktól. A sorozat kettő monitora közül a nagyobbik 35XT-ben a többiekhez hasonlóan a matt feketére festett előlap felső részén található a védőrács mögé rejtett aranysárga színű, 32×61 mm méretű (valójában 114×70 mm membránfelületű), hő és áramvédelemmel ellátott Folded Motion magas sugárzó, ami gyakorlatilag a hagyományos tweeterek minden paraméterét felülmúlja. Membránjának felülete az átlagos csipogók jó nyolcszorosát teszi ki, ehhez képest a membrán tömege nagyon kicsi, a kitérése pedig mindössze nagyjából egytizede az általánosan elterjedt 25 mm-es típusokénak. Mindezeknek köszönhetően látványosan gyorsabb, hatékonyabb és alacsonyabb torzítású magas hangokat képes megszólaltatni, ráadásként lényegesen nagyobb sugárzási szöggel, vagyis nem kell feltétlenül a sztereó fotelbe szegeződni, hogy jó magasakat hallhassunk. A pontsugárzó jelleg megvalósulása érdekében a magas sugárzóhoz jó közel helyezték el a 165 mm-es feketére eloxált alumínium membrános, polimer öntvénykosaras mély/középsugárzót, amely mögött rezonanciamentes aszimmetrikus kamrát alakítottak ki, az állóhullámok és rezonanciák kialakulásának megelőzése céljából.

A két-utas bassz-reflex hangsugárzó kifinomult keresztváltója természetesen most is a Martin Logan vezető konstruktőrének, Joe Vojtkónak a nevét viselő darab, a jól bevált légmagos tekercsekből, laminált acél ellenállásokból, valamint polipropilén film és elektrolit kondenzátorokból felépítve. A frekvenciaváltás 2200 Hz-en történik, ami megszokott értéknek számít. A Motion 35XT névleges impedanciája 4 Ohm, de a leírások szerint a 4, 6 illetve 8 Ohmos erősítőkkel egyaránt jól elboldogul. A valódi fából készült, magas fényű fekete vagy cseresznye színű festéssel rendelhető kabinet hátulján a méretes reflexnyílás alatt kapott helyet a két pár banánaljzat, ami révén a doboz kettős kábelezéssel illetve erősítéssel is meghajtható.

Miután a bemutatásban a Folded Motion tweeter már agyon lett dicsérve, sokan biztosan valami fülkápráztató megnyilvánulást várnak tőle, ám a valóság pont fordított – a speciális magas sugárzó nem sziporkázik, hanem sokkal inkább a természetességével és a finomságaival hívja fel magára a figyelmet. Akármilyen speciális kunsztokat is tud, nem akar a frekvenciasáv többi része fölé kerekedni, és ez által a basszusban is meglehetősen korrekt kisdoboz hangja mindvégig egyensúlyban marad, sőt, a méretosztályában meglepően kiegyenlítettnek tűnik. A hátsó falaktól nagyjából 1 méterre elhelyezve (ahol már biztosan nem lesznek kellemetlen hatások) szépen állja a sarat, hangképében még sok hangszer együttes megszólalása esetén is szépen követhető marad a bőgő, a dobos ténykedését pedig izmos és energikus dobütések jelzik. A megszólalás karaktere határozott, a natúr és tiszta magas tartományhoz karakán közepek és mélyek társulnak. A jó kiállású klarinét lendületes dallamvezetésével hívja fel magára a figyelmet, végül is az ő szólója ez, de sohasem esik túlzásokba – egyértelműen jelzi, hogy ő főszereplő, de azért nem mászik a képembe és nem is akarja elnyomni a többieket. A vibrafon plasztikussága különösen tetszik, finoman gurgulázó hangjai valóságosnak ható testességgel rendelkeznek, és érdekes módon, mivel a Folded Motion tweeteren keresztül legfelül nem csilingel annyira, mint mondjuk az alumínium vagy titán dómokon, ettől számomra még inkább természetesebbnek hat.

Elmerülve a különböző klasszikus művekben, Mozart operától kezdve Sosztakovicson át Vivaldiig teljesen kikristályosodik bennem a Motion 35XT csapatjátékos karaktere, egyöntetűsége és természetessége. Nem arról van szó, hogy nem hagyná érvényre jutni a szólóhangszereket illetve énekeseket, hanem inkább első az egyenlők között módon kezeli őket, vagyis nem fokozza le a többieket sem és ettől olyan egységesség érzete támad a hallgatónak. Mindehhez jön hozzá a felsőbasszus kiemelés, azaz a klasszikus monitoros trükk hiánya, és végeredményként így kapjuk meg ezt a remek integritású, minden helyzetben egyensúlyban lévő, állódobozosan komplex megszólalást. Amint a bevezetőben írtam, a csilli-villi magasak prezentálása meglehetősen távol áll tőle és minden szempontból kerüli a feltűnősködést is, helyette inkább a természetességet helyezve előtérbe. Atmoszférateremtésben szintén nagyon erős, az egyenként precízen ábrázolt részletek komplex egésszé állnak össze, a zenekarokat pedig nem hangszerek halmazának, hanem szerves egésznek hallom, ahol minden résztvevő tökéletesen együttműködik a többivel. A hangok szépen kitöltik a jóféle monitorhoz illően minden irányban kiterjedt méretes teret és az élőfelvételeknél az eredeti helyszínek hangulatát és akusztikai jellemzőit is hatásosan prezentálja.

Nagyobb testvéréhez (Motion 40) hasonlóan ez a típus is jól ért a mélyek nyelvén. A méretbeli korlátokat is ügyesen kezelve szépen integrálja a basszust a hangképébe, nem akar többet mutatni annál, amit tud, egységességét pedig nagyobb hangerőn is megőrzi. Élettelien veti bele magát a popzenékbe, színességét és izgalmasságát kicsit talán jobban meg is csillantva, mint az előzőekben, és a rockosabb témáktól sem ijed meg, s ha kell, akár egészen feszesen a húrok közé csap és fickós hangulatot teremt. Filmeken is meglepően jól teljesít, a hatásvadász mély effekteket atmoszférateremtő képességeit latba vetve nagyon jól szólaltatja meg, míg a párbeszédei és az effektjei természetesek és hihetőek.

Az alapvetően jóindulatú és barátságos karakterű Motion 35XT a monitorok világának kivételesen kiegyensúlyozott tagja, ami nem húz semerre sem, tweeterének technológiai fölényét pedig véletlenül sem hencegésre használja. Karaktere és magas érzékenysége révén könnyen meghajtható, alapvetően műfaj független hangsugárzó, egy minden szempontból jól „összerakott” monitor, ami révén még többen belekóstolhatnak abba, miként vélekedik a Martin Logan a természetességről, a hosszú távú hallgathatóságról és a harmóniáról, hogy csak néhányat említsek a hangsugárzó tudományai közül.


Martin Logan Motion 35XT
Frekvencia átvitel: 50 Hz- 25 kHz (+ /- 3 dB)
Névleges impedancia: 4 Ohm
Érzékenység: 92 dB
Méretek: 343×192×300 mm
Tömeg: 8,4 kg
Ár: 419.000,- Ft

Forgalmazó: Limar Audio Kft.
Tel: 1/329-2980
www.limar.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://audiocaffe.blog.hu/api/trackback/id/tr836766583

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása