Apró csoda - Rosso Fiorentino Pienza
2014. szeptember 25. írta: Niccolo

Apró csoda - Rosso Fiorentino Pienza

Pienza bev.jpg

Amikor bő két éve a márkától elsőként hazánkba került Fiesole monitorral megismerkedtünk, a firenzei gyártó választéka még csak három típusból állt, azóta azonban szépen kibővült és az akkoriban még csak készülőfélben lévő aprócska Pienza is valósággá vált.

A legszebb itáliai kézműves hagyományokat életre keltő és modern formába öntő Rosso Fiorentino Classic sorozatában három modell található; a Certaldo álló doboz, a Centro center és a jelenleg terítéken lévő Pienza monitorsugárzó, ami egyben a gyártó legelső audiofil mini-monitora is. Ha már ő náluk az első ilyen csöppség, legalább jól megadták a módját és az egyik legkifinomultabb és legkorszerűbb kabinetet alkották meg számára, amit valaha is készítettek. Ez a kijelentés annak fényében nyer valódi tartalmat, ha megnézzük a többi dobozukat is, amelyek mindegyike a maga nemében szinte valódi műalkotás, szóval a Pienza tényleg tudhat valamit.

collections-pienza-specifications-foto.jpgA Pienza doboza nagy sűrűségű farostlemezből készült, az oldalfalaiban kiképzett apró rekeszekbe pedig további merevítésként apró márványdarabkákat helyeztek el, melyek különösen hatékonyan csillapítják a vibrációkat. A kabinet belsejében a stratégiai helyeken viszkoelasztikus elasztomerek és fémből készült ún. feszültségelvezető rudak találhatók a rezonanciák további mérséklése céljából, a hangszórók pedig egy bőrrel körülvett 5 mm vastag masszív alumínium frontlapon helyezkednek el. A különböző anyagok összedolgozása és az illesztések természetesen most is kifogástalanok, még a legkritikusabb, a kivitel minőségében még a kákán is csomót kereső szemek sem találhatnak semmi kifogásolnivalót. A többféle anyagból álló doboz azonban nem csak puszta látvány elem, hanem ez a pontosan megtervezett kompozíció mechanikailag ideális környezetet teremt a hangszórók számára, hogy valóban kifuthassák magukat és dinamikus, pontos és valószerű megszólalást produkálhassanak. Érdekes egyébként a ránézni a dobozról készült tervrajzra is, ami nem egy mai modern számítógépes tervre, hanem sokkal inkább Leonardo da Vinci csodálatos eszközeinek rajzaira emlékeztet, olyan hatást keltve, mintha a reneszánsz zseni életre kelt volna, vagy már öt évszázada, korát jócskán megelőzve hangsugárzókat tervezett volna.

Az alumínium előlapon legfelül a márka embléma „RF” betűi találhatók, alattuk helyezkedik el a 25 mm-es selyem dóm és a 130 mm-es üvegszál kompozit mély/középsugárzó. A doboz belső kábelezése nagytisztaságú van den Hul ezüstözött réz vezetékekből áll, a BP-01G jelű single csatlakozó szett pedig a gyártó saját terméke, az igényes kompozíció rézből készült arany és ezüst bevonattal. A Pienzához természetesen egy optikailag teljesen hozzá passzoló merev, stabil és jól csillapított struktúrájú állvány is vásárolható, ami minden szempontból tökéletes választás a hangsugárzóhoz. A hangsugárzó a Fiesole típushoz hasonlóan szintén többféle kivitelben kapható, a fekete, fehér, sötétvörös és Dakar szürke színek mellett szatén feketében valamint négyféle felsőkategóriás minőségű bőrrel bevont változatban.

Amikor meglát valaki egy Pienza szerű szuper-minit, a doboz nagyjából a következő kétféle reakciót válthatja ki belőle.
1. Ajvé, milyen király (vagy szóhasználattól függően elegáns, szép, szuper, különleges, egyedi, stb.) kis doboz. Milyen finom hangja lehet– kiált fel.
2. Te jó Isten, lehet ennek mélye? – kérdezi kissé, vagy esetleg eléggé ijedten.

Most azonban az a szerencsés eset áll elő, hogy az első reakció vara válik, a másik félelme pedig teljesen szertefoszlik. A tényleges teszt meghallgatás előtt 2-3 napig hallgattam a dobozt, vagy, ahogy mondják, együtt éltem vele, és ezen idő alatt különböző műfajú lemezek, TV híradó, érdekes szignálok és reklámok valamint különféle filmek szólaltak meg rajta. Bőven volt tehát lehetőségem a Pienza karakterét és jellemzőit felmérni, és többek között arról is meggyőződni, hogy normál lakótérben többé-kevésbé ideálisan elhelyezve kis méretéhez képest nagyon jó mélyeket produkál, extrém elvárások hiányában sem dinamikában, sem teltségben nem hagyva különösebb hiányérzetet. Ez már önmagában szép haditett, de azért még kevés az üdvösséghez és a háromnegyed millióhoz, úgyhogy lássuk a többit is!

A márkától elsőként meghallgatott, nagyobb méretű és a gyártó hierarchiájában eggyel magasabb kategóriában lévő Fiesole után a Pienza meglehetősen hasonló karakterrel szólal meg. Vérbeli miniként tökéletesen hozza a kötelezőt, vagyis a pontszerű és a dobozoktól teljesen elszakadó megszólalást, amiben talán még jobban is teljesít, mint a nagyobb modell. Megszólalása az olasz dobozokra jellemző hangulatosság és a racionalitás érdekes keveréke, ettől olyan kifinomultan precíz hangsugárzó válik belőle. Magasai és közepei levegősek és könnyedek, fémességet vagy harsányságot elég nehéz lenne kicsikarni belőle. A selyem dóm az anyagához hasonlóan szintén selymesen szól, mindemellett kellően levegős, tiszta és nyitott is; amikor efféle dobozokat hallgatok, ezért nem is igazán értem, miért kell méregdrága űrtechnológiájú anyagokkal és különféle egzotikus fémötvözetekkel kísérletezni, amikor a jól bevált klasszikus selyem dóm megfelelő környezetben ilyen kellemes és minden szempontból tökéletesen megfelelő hangzásra képes. A frekvencia átvitel széles, a bevezetőben említett jó basszus pedig a jazz muzsikánál a bőgő finoman duruzsoló, végig jól követhető játékában és a dobos időnkénti dinamikus beütéseiben nyilvánul meg. Nagy élmény a vibrafonszóló is, a hangszer gazdag felhangrendszerrel, egyszerre kellemes és bővérű stílusban szólal meg, bizonyos szempontból tökéletesen szemléltetve ezzel a Pienza általános karakterét.

Klasszikus műveken aztán mégis a hangsugárzó érzelmesebb, szenvedélyesebb oldala kerül előtérbe. Az opera énekesnő szinte dalos csalogányként énekel tökéletesen uralva a tér központi részét. A hangja színes, izgalmas, sima és kifejezetten szép. Nem kevésbé ízlésesen tálalt a kíséret sem, amiből külön kiemelném a fuvolák légiesen könnyed ezüstös hangját, ami hangulatilag is tökéletesen passzol a bombaformában lévő énekesnőhöz.
A Verdi opera részlet már egy szigorúbb műfaj, élénk és valóban rezes rezesekkel (amiktől a csúcsokban valósággal berezel az ember) és jókora dörgedelmekkel, amiket a Pienza tisztességesen, a méretéhez képest pedig egyenesen tiszteletreméltóan prezentál, de azért itt már érezni, hogy a hang kevés literből és kis membránokról érkezik. A megszólalás nyílt, tiszta és részletező, a hangok nagy kivezérléseken sem gabalyodnak össze és a 13 cm-es membránok sem járnak vitustáncot, mint ahogy néhány jól meghajtott kisdoboznál láttam.
A klasszikus szekciót egy kis Vivaldi zárja, ami valahogyan a nap legszebb élményét nyújtja. Van valami megfoghatatlan a zenéjében, amitől méltó tálalásban az a néhány hegedűhúr szinte kivarázsolja a lelket az emberből, de ehhez sajnos vagy élőben, vagy legalább valamilyen hasonszőrű dobozon kell hallgatni, mint a Pienza. Az egyik oldalról megvan az összes részlet, húrzizegés, szuszogás és a hegedű fizikai testének érzete, valamint a másik oldal, ami talán a legfontosabb, a zene érzelmi töltete, ami nem írható le hifis paraméterekkel és nem oszcilloszkóppal, hanem lúdbőrözéssel mérhető. Ilyen pillanatokban látszik igazán, hogy az adott termék olyan kezek közül került-e ki, amelyek tisztában vannak a zene lényegével, vagy csak egy átlagos jó minőségű műszaki produktum létrehozására képesek.
Pop és rock műfajon a kis doboz szintén nem hátrál meg, és a méreteit meghazudtolva jól kitesz magáért. Egyes rock részleteknél kissé elfogy ugyan, de hiányosságait egyéb elemekkel pótolja, különösen, ha az adott zenében igényesebb megoldások, hangszerek vagy dallamok is vannak, mert egy ilyen dobozzal még egy mezeinek tűnő elektronikus felvételben is gyakran lehet rejtett szépségeket találni.

Ajánlás
A Pienza monitor a róla elnevezett városhoz hasonlóan kicsi és szép emlékeket keltő; ebből a szempontból a neve abszolút telitalálat (bár ez e két jelző még több száz másik olasz városra is igaz lenne, de hát egyet ki kellett választani közülük). Kifinomult karaktere az olasz hifi termékek hangulatosságát ötvözi a józan precízséggel, mindkét tábornak megadja, amire szüksége van és az őrölt zúzást leszámítva gyakorlatilag műfaj függetlennek mondható. Igényes megépítettsége extravagáns designnal párosul, így műélvezet közben az ember még a szemét is elégedetten legeltetheti ezeken a minden bizonnyal büszkén közszemlére tett hangsugárzókon.


Rosso Fiorentino Pienza
Frekvencia átvitel: 55 Hz- 30 kHz / 3 dB
Névleges impedancia: 8 Ohm
Érzékenység: 85 dB
Méretek: 310×190×240 mm
Tömeg: 9 kg
Ár: 740.000,- Ft

Forgalmazó: Zebraudio Kft.
Tel: 1/312-9655

A bejegyzés trackback címe:

https://audiocaffe.blog.hu/api/trackback/id/tr136730051

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása