Nemrégiben újult meg az Azur AV receiver sorozat 551-es jelű tagja, s az új, „V2” toldalékkal kiegészített nevű változat komoly gyártóhoz illően nem pusztán néhány plusz aljzatban vagy 5 W-al nagyobb teljesítményben különbözik az eredetitől, hanem valóban többet tud és a műszaki felépítésében is mélyreható változások történtek.
Mindössze 110 mm-es magasságával az 551 V2 egy valóban kompakt, hifi állvány-barát készülék, ami személy szerint nekem is sokkal jobban tetszik, mint az ormótlan magas AV receiverek melyekkel szemben a háziasszonyok is meglehetősen nagy ellenállást képviselnek. Ennyi azonban még kevés lenne az üdvösséghez, de ne aggódjunk, a készülék csinos fémházában elegendő jó dolog rejtőzik ahhoz, hogy még a mai erős mezőnyben is eléggé vonzó alternatíva lehessen.
Természetesen a Cambdridge Audio célkeresztjében továbbra is a hangminőség áll a központi helyen, így az új változat sem fogja internet rádióval, DSP hangzások tömkelegével vagy okos telefonos vezérléssel elkápráztatni a közönséget, ehelyett inkább jó hanggal és igényes kivitelezéssel szerez magának értő rajongókat, olyanokat, akik tudnak lelkesedni például a körültekintően kivitelezett hűtőrendszerért vagy az óriási energia igényű dinamikacsúcsokat is gond nélkül kiszolgáló tápellátásért. Utóbbiért a gyártó sztereó erősítőiben is megtalálható jókora toroid transzformátor felel igényesen megtervezett és kialakított áramköri környezetben, garantálva, hogy a készülékből még a legizmosabb akciójelentek közepette se fogyjon ki a szusz. A teljesen átalakított X-Tract fantázianevű ventillátoros hűtőrendszer intelligens módon optimális működési környezetet biztosít az elektronikák számára, ami a gyakorlatban annyit jelent, hogy odafigyel arra, hogy a végerősítők ne legyenek túlhűtve, és így mindig számukra ideális hőmérsékleten működhessenek, ha viszont rendesen meghajtjuk az erősítőt, akkor pedig véletlenül se melegedhessenek túl.
Újabb jelentős technológiai előrelépésként az új változat egyenesen a csúcsmodell 751 V2 processzorait kapta meg, aminek köszönhetően vélhetően egészen más minőségű hangzásra számíthatunk tőle, mint az elődjétől. A készülék hét darab nagyáramú végerősítője egyszerre minden csatornát meghajtva 8 Ohmos terhelésen 60 W (RMS) teljesítmény leadására képes. Zenehallgatás esetén a Pure Analogue Stereo Direct üzemmód aktiválásával az összes video és egyéb nélkülözhető áramkör kikapcsolódik a valóban tiszta és torzítatlan megszólalás érdekében.
A mozis tudományok között első helyre kívánkozik az új kifinomult, CAMCAS (Cambridge Audio Mic Controlled Auto Set) nevű mikrofonos setup, ami pontos hangsugárzó beállításokat eszközöl a szoba akusztikai viszonyainak függvényében, s emellett a készülék basszus menedzsmentje is pontosabbá és egyszerűbbé vált. A dekóderek közül az összes manapság fontos változat megtalálható, úgymint a Dolby® TrueHD, DTS-HD™ Master Audio, Pro Logic® IIx és a DTS Neo:6.
Felszereltség tekintetében a V2-es változaton elődjéhez képest kettővel több HDMI bemenet (egy elöl, egy hátul) és eggyel több HDMI kimenet (szám szerint 2) található, melyeken keresztül immár a 4K videojelek továbbítása is lehetséges. Az originál verzión megszokott optikai és koaxiális csatlakozások természetesen szintén megmaradtak, csakúgy, mint a 7.1 rendszerű előerősített kimenet szett is. A hátlapon látunk még egy USB B portot, ami azonban csak szervizcélokra szolgál, így az ilyen irányú igényeket továbbra is csak a gyártó Blu-ray játszója szolgálja ki. A készülékhez mellékelt, a korábbi Azur távirányítóknál sokkal szellősebb és átláthatóbb távvezérlő elegáns fekete színű és szálcsiszolt kivitelű, emellett végre háttérvilágítást is kapott, ami fölöttébb hasznos dolog, hiszen a mozizást általában sötétben űzi az ember, így nem árt, ha látja, mit nyomkod és állítgat éppen.
♫
Miután a legtöbb nálam megfordult AV receiver jóval nagyobb darab volt, mint a filigrán 551-es, meglepő volt a készülék energikus hangzása és testes basszusa, ami a gyakorlatban is igazolta a gyártó leírását az izmos végfokokról és a stabil tápellátásról. Audiofil modellhez híven, a megszólalás alapvetően természetes, eszköztelen és színezetlen, ez azonban nem akadályozza meg az erősítőt abban, hogy adott jeleneteknél a rendező vagy a hangmérnök szándékainak megfelelően kellően úgymond hatásvadász legyen, és jókora mértékű izgalmat vagy feszültséget generáljon. Jó példa erre többek között a Prometheus bevezető jelenete az óriási vízesés hatalmas és elemi erejű robajával vagy a leszálló űrhajó fülsüketítő hangja. Előbbi jelenethez tökéletes ellenpontként finoman beúszó, lágy és kellemes muzsika társul, ami pontosan megmutatja, hogy a készülék szimultán többféle hangulat bemutatására is képes és finomságai a legnagyobb robajok között sem vesznek el.
A hangok mindvégig szinkronban vannak a képekkel, az effektek pedig pontosak és hitelesek, mint például a kanyargós barlangrendszerben eszeveszetten száguldó Blökik zümmögésének hangja, vagy az erdőben rohangászó emberek zörejei, a nagyon élethűnek tűnő levél és lombsusogásokkal. A való élet megszokott zajait nagyon jól össze lehet hasonlítani az igaziakkal, ilyen mondjuk az öreg padló recsegése, amikor Mr. Scrooge botorkál vaksin ide-oda az ódon házában, vagy az ajtónyikorgás, a csengő hangja és a különféle leeső tárgyaké, melyek mind nagyon reálisnak tűnnek. A zárt térben elsülő fegyverek robaja megint csak a készülék dinamikai képességeiből nyújt hatásos ízelítőt, és az eredmény megfelelő hangsugárzóval még szub-basszus nélkül is lenyűgöző. Tudom, hogy a házi-mozi szerves része a külön szub-láda, de ezt hallva az én szobámban tulajdonképpen meg is lennék nélküle.
Személyesebb hangvételű jeleneteknél a készülék finomságai, valamint a kellemes, barátságos karaktere kerül előtérbe, a filmzenék pedig gyakorlatilag önállóan is megállnák helyüket. A beszédhangok mindvégig jól érthetők, realizmusuk, pontos artikulációjuk és hiteles hangszíneik igen magas színvonalat képviselnek még a jobb AV receiverek mezőnyében is. Ugyanez igaz TV nézés esetén is, nagy élmény például a híradó, a szépen beszélő hírolvasókkal, akiket receiverünk magas szinten prezentál.
A receivert vegyek vagy sztereó erősítőt dilemma nagyjából az első házi-mozi készülék megjelenésével egyidejű lehet, az efféle modellek azonban képesek rá, hogy megoldják, mivel zeneileg is nagyon magas szintet képviselnek. A mozizásnál megtapasztalt pozitív jellemzők mindegyike megmarad, és mivel zenehallgatásnál sokan nem szeretik használni a szub-woofert, jól jön, hogy (megfelelő hangsugárzó esetén) a készülék jól elboldogul nélküle is. A magasak szellősek, finomak és lágyak, a cinek selymessége pedig még komoly audiofil igények esetén is kitűnő. A klarinét és a szaxofon sok levegővel, könnyedén muzsikál, a túloldalon a basszus pontos, testes és erőteljes, hangvétele egészen analógos jellegű. Érdekes módon, noha általában a CA készülékekről elsőre a kellemes és barátságos jelzők jutnak az eszembe, amiből talán arra asszociálnék, hogy kicsit lekerekíti vagy megszelídíti a hangzást, a P. Box lemezemen mégis pontosan úgy szól, ahogy anno az akkori technika és rock-hangzás ideál szerint a lemezt felvették. A hangzás nyílt és kitárulkozó, dinamikus és szikár dobokkal, néhol szinte sistergő cinekkel és Vikidál Gyula kissé agresszív hangjával, úgyhogy ezen aztán nem finomít az égvilágon semmit, hanem tökéletesen megmutatja a felvétel eredeti karakterét.
Klasszikus muzsikákon nyílt és világos hangszínekkel kényeztet, tágas színpadképet rajzol, ügyesen leképezve a szoba méretéhez képest óriási koncerthelyszíneket. A megszólalása nagy élmény, cseppet sem egy mozira specializálódott berendezés alibi hangzása, hanem olyan, amit egy jó sztereó erősítőtől várnék. Többször említett teljesítmény tartalékainak és erejének köszönhetően a megszólalása tele van energiával, amivel finoman bánik, de az energia tartalékok jelenlétét mindvégig érezni a hangjában.
Könnyedebb műfajokon, dinamikus, színes, izgalmas és kulturáltan erőteljes, vagyis mindent megad, amire a különböző szegmensek rajongóinak szüksége lehet.
Azoknak az elérhető árszinten keresgélőknek, akik nem szolgáltatás és funkció tűzijátékra, hanem valós minőségre és igazi értékekre vágynak, régóta a Cambridge Audio az egyik titkos favoritjuk, és büszkén jelenthetem, hogy ebben a márkában továbbra is megbízhatnak. A megújult 551 V2-es modell nagyobb testvérének minősége felé jókora lépést téve mozin és zenén egyaránt élvezetes hangzást nyújt, és tulajdonosai egy-egy izgalmas film után kikapcsolódásaként akár Mozartot is hallgathatnak rajta, a készülékben akkor sem fognak csalódni
Cambridge Audio Azur 551R V2
Teljesítmény: 7×60 W (RMS, 8 Ohm)
90 W (RMS, 8 Ohm 2 csatorna esetén)
Méretek: 110×430×340 mm
Tömeg: 10 kg
Ár: 289.900,- Ft
Audiophyl Kft.
Tel: 1/332-5545
www.audiophile-szalon.hu